Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.07.2008 22:23 - СТАНКА ПЕНЧЕВА
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 23146 Коментари: 8 Гласове:
5

Последна промяна: 27.05.2014 16:31


Станка Пенчева

image

Станка Пенчева е родена на 09.07.1929 г. в гр. Сливен. Завършва руска филология в Софийския университет (1951). Редактор в Радио София, изд. "Народна младеж" (1955-1956), сп. "Септември", сп. "Отечество" (1975-1984). Дебютира през 1942 г. Публикува стихове, очерци, есета, преводи в литературната периодика. Автор е на стихосбирките "Пълнолетие" (1952), "Опъната струна" (1957), "Кладенец на птиците" (1960), "Вселена" (1964), "Земя на огньовете" (1965), "Горчива билка. Избр. лирика" (1966), "Ябълкова градина. Стихове" (1965-1966; 1967), "Есенно сияние. Стихотворения" (1968), "Моята власт. Стихове" (1970), "Пясъчна лилия. Стихове" (1972), "Хляб и сол. Стихове" (1973), "Планета за двама. Стихотворения" (1977), "Недовършен свят. Стихотворения" (1982), "Сезонът на загубите. Стихотворения" (1986), "Опит за бягство. Лирика" (1992)
Починала 27 май 2014 г.

 Поезия

Станка Пенчева

Ще ми дотегнат един ден
всички хлъзгави страхове,
лъжи,
мълчания -
ще ги тръсна като паяжина от мен
и ще кажа ясно, отчаяно:
Е, добре, аз го обичам!
Имате ли въпроси?
И ще свърши всичко.
От просто пу просто.
Ще се хванем след туй ръка за ръка
и ще отидем там,
където се почва отначало.
И всичко би станало точно така,
Да не бяха ония удивено печални,
безпомощно зли,
вцепенени
Очи на жена...
Ти тежка роля ми даде, мили:
да крепя на дома ти крехката тишина,
да съм - и да не съм...
и да се правя на силна.

ДВУБОЙ
Станка Пенчева

Обичам крехкото приятелство
между жена и мъж:
 

 

в подмолите на мозъка

помръдват перки гъвкави желания;

и нежността,изпусната,се стрелва изведнъж,

но спира до очите,

до устните сковани.

Като във тайно силово поле

са скрити двамата:

той я почита.

Тя му вярва.

Сладосно - солен

е върху устните вкуса на битката им няма....

Защото в техния,привидния покой

звънят сигнали светват радиации

и дават смисъл друг

на думите , които казва той,

и миглите и трепкат сякаш дават тайни знаци.

Стрлката стигнала червената черта

във хладно равновесие замира.

Той я почита.

И му вярва тя.

 

И пак се дебнат в свойте тъмни вирове...

 image

Краят на играта

 

Станка Пенчева

Хей, ти-

дето много приказваш,

дето знаеш думи красиви,

дето все се присмиваш-

защо мълчиш наказан?

Онемя ли,

загуби ли дар слово?

Хайде,

накичи ме с лъжи от злато,

напълни ми с пъстри звезди полата –

зная, няма от тебе по-ловък.

 

Още мълчиш?

Пръв път мълчиш –

Трагичен,

Безсловесен, като агне под ножа...

Ах, не исках да те тревожа,

но боя се,

но боя се – че ме обичаш.

 

Другата

 

Станка Пенчева

Тя е първата.

Тя е правата. 

Тя деца ти е родила.

Ще я помоля кротко тогава:

разреши ми да го наричам «мили»,

да крада погледа му, късата ласка,

да го чакам от теб по-търпеливо

и над призрачно царство да властвам-

самозвана, тъжно щастлива.

Позволи ми и аз да съществувам-

когато му трябвам, да ме има.

Аз честно си плащам:

със тайно тъгуване,

със самотност,

със гордост ранима...

Просто:

кесаровото – кесарю, божието –богу.

/А сърцето ми вика:

не мога вече, не мога!.../

 image

Изповедно

Станка Пенчева

Обичта си държахме на тъмно с години.
От всички се крихме като крадци.
Хитрувахме, лъгахме,
щадяхме невинните.
Нас никой не пощади.
Изморих се.
Душата ми е изгладняла
за смешно прости неща:
да се събуждам до теб,
както до теб съм заспала,
за двама да слагам кафе,
ти да палиш свещта
срещу Нова година,
ти да носиш пълната мрежа...
Празнични бяха всичките ни часове-
пък на мен ми е липсвала делнична нежност.
Връхлетяха ме изведнъж пораженчески страхове
и умората трупана дълги години,
и копнежът за топлина.
Просто старея. Искам вече да си почина.
И да бъда най-после слаба жена.



image


От Станка Пенчева

Вече и аз мисля за това, за което пише моят Марк Аврелий: „Близко е времето, когато ще забравиш всич­ко, когато всичко ще забрави теб.” Според будизма, човешките мъки били осем: раждане, старост, болест, смърт, раздяла на влюбени, сблъсък с омразата, непостигнати желания, духовно съзряване. Като гледам, повечето ги познавам. Остават ми двете последни: духов­ното съзряване и смъртта. Второто поне е сигурно.
Ще се въздържа от обобщението добър или лош е бил моят живот – това е вече друга тема. Ще кажа само: струва ми се, че наистина съм го изминала не „благодарение на...”, а „въпреки че...”
Дано наистина е така.

 

 image

image








Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. esen - Прекрасен постинг!
11.07.2008 00:15
Благодаря ти за това, което научих за Станка Пенчева и за страхотния подбор на стиховете й!
цитирай
2. tota - @esen - Прекрасен постинг!
11.07.2008 07:00
Есен, благодаря ти, че си се докоснала до нея. За мен тя е една от поетесите, която заема значимо място в нашата литература . Обожавам поезията и, заради красотата на думите и истините, които споделя чрез тях.
Откъсът е от мемоарната й книга "Дървото на живота" издадена от ИК "Жанет 45" през 2007 година.Предстои да излязат от печат следващите две „книги на паметта” през месец юли 2008 г. под заглавието „ТУК СЪМ”.
цитирай
3. tota - Станка Пенчева - Из "Градините на любовта"
11.07.2008 07:23
http://www.vbox7.com/play:18ef8892
цитирай
4. ciele - благодаря и аз!
11.07.2008 07:38
Станка Пенчева любимка ми е..,винаги с удоволствие си я чета.
цитирай
5. tota - ciele - благодаря и аз!
11.07.2008 08:16
Заслужава си да бъде четена!! Хубав ден!
цитирай
6. rujena - Обичам стиховете и!
11.07.2008 19:42
Още от времето когато ги записвах в ученическите си тетрадки :) После си тананиках нейното:"...Кой ще разкаже на мойто момиче как тъй луната на сърпче прилича..."
Благодаря за този пост,беше удоволствие ! :)
цитирай
7. анонимен - Неповторими !
11.11.2009 23:10
Любимата ми поетеса е Станка Пенчева,страхотни стихове,благодаря!
Колкото и да ги чета откривам все по-различен и нов смисъл и се чувствам страхотно след това!
цитирай
8. анонимен - защо ?
13.12.2010 12:52
Не сравнявайте Станка Пенчева с Багряна..........не е чесно.......
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12147889
Постинги: 1346
Коментари: 16857
Гласове: 70666
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031